Mijn buurt, mijn Spar.

Historie

Historie
Het is 1932 en Nederland zit midden in een zware economische wereldcrisis. Grossier Adriaan van Well ziet in deze roerige periode kans om een samenwerking aan te gaan met 16 van zijn afnemers. Hiermee creëert hij voordeel op het gebied van centraal inkopen, gezamenlijke reclame, embleemvoering en frequent overleg.

Vrijwillig Filiaalbedrijf-concept
Het motto waaronder deze samenwerking tot stand kwam is dan ook: ‘Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig’. DE SPAR was geboren.

Wat voor die tijd uniek was is dat de afnemers hun zelfstandigheid behielden. Spar winkeliers zijn eigen baas en kunnen in hun werkgebied initiatieven ontplooien, snel reageren op plaatselijke omstandigheden en eigen inzichten in praktijk brengen.

Spar over de grenzen
Al snel blijkt dat de gevonden formule aanslaat bij een groter publiek. Binnen 5 jaar na de oprichting sluiten 13 nieuwe groothandelaren en 2.200 zelfstandige ondernemers zich aan bij Spar. Zo ontstaan er in heel Nederland Spargroothandels op basis van een samenwerkingsgedachte die al gauw ver over de grenzen uitgedragen wordt. België was in 1947 het eerste land over de grenzen waar een Spar winkel opent. In snel tempo volgen ook veel andere Europese landen.

Mede door het internationale karakter dat Spar inmiddels heeft, is de naam DE SPAR in de loop der jaren aangepast naar kortweg Spar.
Nu, ruim 75 jaar later, is Spar met meer dan 12.000 winkels in 33 landen één van de grootste foodretailers ter wereld.

Spar is momenteel gevestigd in onderstaande landen.

Spar-landen

De totale verkoop vloeroppervlakte is wereldwijd 5.700.000 m2. De gemiddelde verkoopvloeroppervlakte bedraagt 419 m2 per winkel.